RAZGOVOR S POVODOM Dejan Nedić, FCB Afirma: AFIRMACIJA KREATIVNOSTI

Dejan Nedić, prvi čovek FCB Afirma, pored uspešnih poslovnih rezultata, veoma je posvećen, lično i u okviru svoje agencije, neprofitnim humanitarnim projektima. Posebno podržava, na najrazličitije načine mlade. Dejan Nedić je više od 20 godina profesionalno prisutan u tržišnim komunikacijma i svojim aktivnostima, inovativnim idejama i pristupima doprineo je daljem razvoju oglašavanja u zemlji i unapređenju regionalnih i nacionalnih komunikacionih tokova i saradnje. Veoma je angažovan u oblasti društveno odgovornih kampanja i u oblasti razvoja i socijalnog uključivanja različitih društvenih grupa, podizanju nivoa njihove afirmacije, edukacije i socijalne uključenosti. Nedić je jedan od ključnih nosilaca ovakvih trendova i ideja, i kroz saradnju sa relevantnim državnim institucijama, fakultetima i organizacijama civilnog društva, učestvovao je u različitim inicijativama koje su za cilj imale realizovanje društveno korisnih ciljeva.

Već drugu godinu podržavate, i lično i putem svoje agencije FCB Afirma, Young Lions Srbija koji je ove godine imao veliki odziv takmičara i naišao na veoma dobar prijem u marketinškoj zajednici. Šta vas je motivisalo da budete podrška ovom festivalu u Srbiji?

Činjenica da je za razvoj struke neophodno ulagati u mlade snage advertajzinga, njihove ideje,znanja i veštine. Jedna od stavki u okviru misije naše agencije je upravo podrška i ulaganje u mlade. FCB Afirma je još 2014. godine pokrenula inicijativu Afirmacija kreativnosti koja je za cilj imala podsticanje kreativnih aktivnosti dece predškolskog uzrasta. Vođeni ovom idejom, predškolskoj ustanovi “Dečiji dani“ na opštini Stari grad obezbedili smo specijalnu peć za pečenje gline, kao i specijalnu šarenu glinu kako bi deca kroz igru razvila kreativni potencijal. Pored toga, deci bez roditeljskog staranja u Domu za decu i omladinu “Drinka Pavlović” poklonili smo pijanino, obezbedili nove nadstrešnice za radionice na otovorenom i tako dalje. To je bio više nego dobar početak na našem putu podrške mladima. Tako kroz različite inicijative, između ostalog i takmičenja Young Lions, trudimo se da ohrabrimo mlade da se bave kreativnim poslom. Smatram da je mogućnost prisustva na smotri svetske advertajzing scene u Kanu definitivno motivacija za mlade da ostanu u advertajzingu i nauče više.

Tu je još jedan motiv- smatram da je neophodno razvijati imidž UEPS-a, kao organizatora ovog nacionalnog takmičenja. Potrebno je uključiti mlade u rad ove organizacije, jer znamo da “na mladima svet ostaje”. Lepo bi bilo da jednog dana možemo govoriti o Udruženju mladih UEPSa, nekim novim klincima, Uepsterima.

Podrška mladima u marketinškoj industriji Srbije dolazi, reklo bi se u pravi čas, kada se intenzivno priča o odlivu mladih ljudi, s jedne strane, a s druge se, pak, nedovoljno čini da se oni zadrže. Smatrate li ovakva takmičenja načinom da sačuvamo mlade u srpskom advertajzingu?

Upravo tako. Moramo da pokažemo mladima da prepoznajemo i vrednujemo njihova zalaganja i rezultate u svakom trenutku. Takmičenje Young Lions treba da bude samo vrhunac takve podrške. Sigurno je da treba omogućiti mladima da vide kako funkcioniše svetska advertajzing scena, da direktno upoznaju drugačije pristupe, ideje… Međutim, veliki je izazov opstati na domaćoj sceni i postizati dobre rezultate. Naši mladi moraju znati da svetska industrija potvrđuje da naša kreativna scena poseduje velike potencijale i ne zaostaje u bilo kom pogledu, a tome svedoče mnogobrojne nagrade koje su doneli naši advertajzeri sa svetskih takmičenja. Činjenica je da nije neophodno raditi i stvarati u velikim svetskim centrima da bi se postigao uspeh koji dobija priznanja od strane globalne advertajzing scene. Zbog toga, idealna formula bi bila – učestvovati na velikim svetskim forumima i takmičenjima, učiti od najboljih a onda delovati lokalno, doprineti na taj način razvoju kako domaće tako i svetske industrije.

Vaše humanitarne aktivnosti kojih je mnogo, manje su poznate javnosti. Kao da ne želite previše da ističete taj momenat? Možda je prilika da bar neke od njih spomenemo?

Smatram da nije potrebno naglašavati taj momenat, velika je sreća kada imate mogućnost da pomognete drugima koristeći sopstveno znanje i iskustvo. Društveno odgovorne aktivnosti su svakako deo opredeljenja FCB Afirma tima. Iza nas je veliki broj takvih inicijativa i nastavićemo da profesionalno obavljamo svoj posao, fokusiramo se ne samo na ostvarivanje profita nego i na ostvarivanje širih društvenih vrednosti.

Prisutni ste više od dve decenije u tržišnim komunikacijama, a preko trideset godina beleži vaša profesionalna karijera. Za to vreme dali ste doprinos mnogim inovativnim rešenjima daljem razvoju oglašavanja. Na šta ste najviše ponosni u svojoj poslovnoj biografiji?

Uvek sam bio jedan od ljudi koji žele da stvaraju i kojima profit nije bio jedini cilj. I danas me vodi takva vrsta entuzijazma i energije koju crpim pre svega iz kreativnog rada. To je ono na šta sam ponosan i zbog čega i dalje želim da stvaram i radim na različitim projektima zajedno sa svojim timom. Tu je još jedna ideja koja je uvek bila snažno zastupljena kada je u pitanju moje opredeljenje – razvoj regionalne saradnje i jačanje regionalnog prisustva Afirme. Ponosan sam što danas mogu da kažem da Afirma uspešno posluje na različitim tržištima u regionu. U tom svetlu, uskoro Afirma priprema veliki regionalni projekat, koji će doneti nešto novo na ove prostore.

Kako gledate na tržište komunikacija u Srbiji danas? Koliko su ga digitalne tehnologije promenile? Da li je uvođenje novih strategija neophodnost koju diktira razvoj tehnologija ili je strategija osnovna platforma kojoj digitalne tehnologije postaju još jedan, dragocen alat?

U vreme digitalnih tehnologija, suština i ključ uspeha FCB globalne poslovne filozofije zasniva se na consumer behavior change-u. Samo one agencije i klijenti koji su svesni koliko je zapravo bitno praćenje, kreiranje i istovremeno menjanje stavova i navika potrošača, mogu biti lideri na tržištu komunikacija.

Što se tiče odnosa digitalnih tehnologija i strategije, smatram da će strategija uvek biti osnov svega, i da polazište uvek leži na pravom insight-u. Digitalne tehnologije uvek će predstavljati samo sredstvo, kanal komunikacije koji će nam omogućiti da na najbolji način pratimo životne stilove i ponašanja potrošača.

U trenutku ekspanzije digitalnih tehnologija, advertajzing industrija kao da je u nekom trenutku bila “zavedena” i počela da “luta” usled velike euforije koja se pojavila kao posledica korišćenja digitalnih kanala. To se najbolje moglo primetiti u trenutku kada su širom sveta počele da se otvaraju specijalizovane agencije koju su se bavile isključivo digitalom. Nakon ovakvog početnog entuzijazma, uskoro je globalnim full service agencijama postalo jasno da je digitalna sfera samo još jedan kanal komunikacije i ubrzo su ponovo integrisale ove specijalizovane agencije u okvire globalnih lanaca. Naravno, to ne znači da takve specijalizovane agencije treba da nestanu, naprotiv, treba ih otvarati, razvijati i koristiiti na pravi način kao deo integralnog marketing pristupa. Ukoliko strategiju bazirate isključivo na digitalnim tehnologijama u opasnosti ste da dobijete ograničene rezultate. Sa druge strane, brend i potrošač su iznad svega, i ukoliko strategiju bazirate na osnovu uvida u potrebe potrošača a digitalne tehnologije koristite kao dodatni kanal za komunikaciju, imaćete veće izglede da postanete lideri na svom tržištu.

BRAVE TOGETHER!